مشتری الکترونیک > جدیدترین اخبار بانکداری الکترونیک - جزئيات اخبار

روزی که کارمندان بانک بیش‌تر لبخند بزنند

معماری بانک‌های آینده - 1
وقتی که پدیده  مدرنی متولد می شود، تبعات و الزاماتش را با خودش به همراه می آورد.اما وقتی قرار است پدیده ای سنتی به شکلی مدرن استحاله شود، به ناچار باید برای هماهنگ شدن با آن صبور باشیم و آماده باشیم که تبعات بیش‌تر و سخت‌تری را بپذیریم. تبدیل فضای بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی هم از همین جنس است. تنها شیوه  کار بانک ها نیست که تغییر می کند؛ بلکه نوع نگاه و زاویه  دید کارمندان بانک ها هم عوض می شود. مشتری ها هم تغییر می کنند؛ درخواست هایشان، انتظاراتشان، شیوه عملکردشان، برنامه‌ریزی‌های مالی‌شان و حتی اخلاق و مراوداتشان با بانک ها و کارمندان بانک هم عوض می‌شود. متخصصان که می‌گویند در آینده وقتی بانکداری الکترونیکی همه‌گیر شود، معماری بانک ها هم متناسب با این تغییرات متحول خواهد شد!
مگر می‌شود که همه چیز یک بانک، الکترونیکی شود، اما قیافه و فضا و معماری بانک هم‌چنان سنتی باقی بماند؟ خب معلوم است که مشتری‌های الکترونیکی دلشان می‌خواهد بانک‌های الکترونیکی‌شان، شکل و شمایلی جدید داشته باشند. این اتفاق ناگزیر دیر یا زود رخ خواهد داد؛ یعنی بانکداری الکترونیکی با خودش یک معماری جدید و یک نوع مدرن از فضاسازی را به همراه خواهد آورد تا فرم با محتوا هماهنگ و متناسب شود.
شاید بگویید وقتی بانکداری الکترونیکی همه‌گیر شود، اصلاً دیگر مشتری زیادی به بانک مراجعه نمی‌کند تا شکل و شمایل مدرن یا سنتی بانک برایش مهم باشد. اما مگر ما مطمئنیم که وظیفة بانک‌های آینده فقط پرداخت و دریافت پول و حوالة وجوه است؟ شاید بانک‌های آینده کارهای جدیدی بکنند و در هر صورت باز هم حداقلی از ارتباط فیزیکی، برای کسانی که مثلاً می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، یا فعالیت‌های اقتصادی کلان انجام بدهند، گریزناپذیر باشد. ظاهراً بانک‌های آینده به یک‌جور بنگاه‌های مشاورة اقتصادی آشنا به شیوه‌های پیچیدة الکترونیکی تبدیل می‌شوند یا این وظیفه را هم در کنار وظایف قبلی خود به عهده می‌گیرند. در این صورت حتماً نیاز دارند برای جلب و حفظ مشتریانشان از فضاهایی مدرن و جذاب برخوردار باشند. آن‌وقت حتماً باید از روان‌شناسان کمک بگیرند و با کمک طراحان داخلی و مدیران تبلیغات رسانه‌ای، فضایی بسازند که دلخواه یک مشتری الکترونیکی باشد.
مشتریان بانک‌های آینده، گزینه‌های متعدد و متنوعی پیش‌رو دارند و می‌توانند بانکی را برای مشاوره و سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که با آنان صمیمی‌تر است و شیوه‌های جدید مواجهه با مشتری را در همة ابعادش می‌فهمد. احتمالاً شما هم  فروشگاه‌های بزرگی را دیده‌اید که علی‌رغم آن‌که کالاهایشان را با استفاده از خدمات تجارت الکترونیکی به مشتریانشان می‌فروشند، فضای بسیار بزرگی را به معرفی کالاهای خود حتی کالاهای کوچک، اختصاص می‌دهند. آن‌ها با این کار فضای مناسبی فراهم می‌کنند تا بهتر بتوانند کالاها و خدماتشان را به مشتریان بشناسانند. پس، کالایی که قبلاً توی یک مغازة کوچک و به‌وسیلة یک فروشنده فروخته می‌شد، این روزها با وجود امکان خریدهای اینترنتی هم‌چنان در یک فضای فیزیکی، که شاید بزرگ‌تر و شیک‌تر و زیباتر هم باشد، ارائه می‌شود.به هرحال ما فعلاً باید تا حدودی فضای شعبه‌های بانکی آینده را تخیل کنیم؛ اما این تخیل ما با کمی تغییر، بالاخره در آینده به واقعیت تبدیل می‌شود. یک مؤسسة تحقیقاتی به نام «گارتنر» می‌گوید که تا سال 2020، حداقل 80 درصد از خدمات بانکی به صورت الکترونیکی و صرفاً از طریق شبکة اینترنت و تلفن همراه ارائه می‌شود. با این حساب، باید انتظار داشت که شکل بانک‌ها، مبلمان، نما و کارکرد آن‌ها هم دست‌کم 40 درصد متحول شود.
           در آینده چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟
آن‌چه برایتان می‌گوییم تصورات موهومی نیست که در فیلم‌های تخیلی دیده باشیم. این‌ها اتفاقاتی است که همین الآن در جاهای دیگری ار دنیا در حال وقوع است و یا حداقل برنامه‌ریزی‌های کلان و درازمدتش انجام گرفته. این اتفاق‌هایی که می‌گوییم، برای ما هم خواهد افتاد. به قول معروف دیر باشد، دروغ نیست. وقتی که ما تبدیل به مشتری‌های الکترونیکی می‌شویم، وقتی که دیگر تردیدها و گمانه زنی‌هایمان در مورد انتخاب روش سنتی و مدرن به پایان رسیده است، وقتی که ما به دلخواه یا به اجبار وارد چرخه یک زندگی مالی کاملاً الکترونیکی شویم، به ناگهان تمام دنیای دور و برمان تغییر می‌کند. انگار شما در حال قدم زدن در جاده‌ای باشید و به فاصله پلک زدنی خودتان را در دنیایی ببینید که زیر آب است. یعنی ورود به دنیای بانکداری الکترونیک، نه فقط معماری خود بانک ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه باید منتظر باشیم که طراحی داخلی خانه‌هایمان را هم عوض کند. چرا که ما با همه  روابطمان، شغلمان، زندگی روزمره و خصوصی‌مان در شعاع این تغییر بزرگ هستیم. مثال‌هایی برایتان می‌زنم...
اول این ‌که حتماً بیش‌تر قبض‌هایمان را بدون مراجعه به شعبة بانک‌ پرداخت و تسویه می‌کنیم. 50 درصد انتقال پولمان از یک بانک به بانک دیگر با تلفن همراهمان انجام می‌شود. 70 درصد از تعداد چک‌های جاری کم می‌شود. دیگر پدیده‌ای به عنوان چک رمزدار بین‌بانک‌ها وجود ندارد. خوش‌بختانه اسکناس کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره گرفتن از دستگاه‌ کارت‌خوان هم دیگر کاملاً عادی و پیش‌پا افتاده خواهد بود. طبیعتاً با وقوع اتفاق‌هایی که گفته شد، بانک‌ها خلوت می‌شوند و مشتری‌ها مستقیماً با رایانه کار می‌کنند و کارمندان بانک از این خلوتی بهترین استفاده را می‌برند، بیش‌تر لبخند می‌زنند و صمیمی‌تر از پیش می‌شوند و مشتری می‌تواند به‌راحتی در بانک منتظر بماند، مطالعه کند، پذیرایی شود و خلاصه خوش بگذراند. کارمندان بانک می‌توانند در صورت لزوم به منزل مشتریانشان مراجعه کنند. بانک‌ها کارهایی نظیر بیمه و سهام را هم عهده‌دار می‌شوند. در شعبه‌ها تلویزیون‌های بزرگ و صفحه‌های نمایش مناسبی نصب خواهد شد که اطلاعات متنوع مالی را در اختیار همه قرار می‌دهد و خلاصه همه به خوبی و خوشی سال‌ها در کنار یکدیگر... نه، واقعاً! اتقافات عجیب و نویدبخش و فوق‌العاده‌ای در راه است، اگر و فقط اگر آن را باور کنیم.*
    این مطلب براساس سخنرانی دکتر محمدامیر کرامت، رئیس ادارة ساختمان بانک مسکن در اولین همایش فرایند معماری، طراحی و ساخت شعب هوشمند بانک و مقالة دکتر افشین کیانی، مدرس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به زبانی ساده و مناسب مشتریان نوشته شده است.
    گروه خبري   :   فابا تاریخ    :   1388/07/19 ساعت:    :   12:00:00
نام
آدرس صندوق الکترونیکی  
نظرات کاربران  

کد فوق را اینجا وارد کنید